treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Obraz olejny na płótnie – Matka Boża Częstochowska z Jezusem i Aniołami. MB trzyma na lewej ręce siedzącego Jezusa, prawą dłonią wskazuje na niego. Jezus w lewej ręce, na kolanach trzyma księgę. Prawą wskazuje na matkę. Madonna ubrana jest w białą suknię z długimi rękawami. Na szyi dwa rzędy białych paciorków, perełek. Pod szyją suknia wykończona ciemnożółta lamówką imitującą złoto. Lamówką taką, o różnej szerokości, obrzeżono płaszcz MB i suknię Jezusa. Płaszcz ciemnoniebieski, cieniowany granatowo na ramionach i fałdach, okrywa głowę i ramiona, odsłaniając: twarz, dłonie i fragmenty sukni Madonny. Od spodu pokryty jest kolorem jasnoczerwonym z żółtymi i brązowymi refleksami. Jezus ubrany jest w różowo-czerwoną sukienkę z długimi rękawami, zmarszczoną w pasie, zakrywającą stopy. 
Twarz i dłonie postaci jasnobrązowe. Na policzku MB – dwa cięcia. Oczy obojga niebieskie, patrzące w przestrzeń. Na głowach podobne korony barokowe, zamknięte, trójdzielne, obwiedzione i podzielone perełkami. Zewnętrze części wypełnione kolorem ciemnozielonym, środkowe – ciemnoczerwone. Korona Jezusa, mniejsza, ma na szczycie krzyżyk z 4 perełkami. Koronę Madonny podtrzymują dwa Anioły. Anioł z lewej, w biało-zielonej szacie, trzyma w lewej ręce włócznię. Anioł z prawej, w szacie czerwono-zielonej, kij z gąbką. Nad głową MB – pionowy wieniec z zielonych gałązek i 3 niebiesko-białych stokrotek. Wewnątrz wieńca czerwony monogram z liter drukowanych – symbol MB. 
Obraz malowany przez nieprofesjonalnego malarza z pominięciem szczegółów oryginału obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Konserwacja: 2002 r.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Głowa Królowej Matki - Ujęcie z przodu. Brązowy, pusty w środku odlew głowy kobiety, o złotym zabarwieniu. Twarz o cechach negroidalnych, wydatnych, lekko rozchylonych ustach oraz szerokim u nasady nosie ma oczy z wyraźnie zaznaczoną linią powiek. Na ich wysokości usytuowane są nieduże uszy. Lekko wypukłe czoło dekorowane jest pionowymi inkrustacjami z żelaza oraz trzema podłużnymi, symetrycznie rozmieszczonymi, pogrubieniami nad każdym okiem. Szyję i podbródek do wysokości dolnej wargi zasłonięto masywnym naszyjnikiem z korali. Głowa jest nienaturalnie poszerzona w tylnej części, tuż pod przechyloną do przodu koroną o charakterystycznym kształcie dziobu papugi, którą nad uszami ozdobiono dwoma rozetami. W dolnej części korony widnieje pięć ozdób o walcowatej formie, trzy nad czołem, dwie za rozetami oraz opaska z korali. Tuż za koroną znajduje się duży, owalny otwór na rzeźbiony kieł słonia, którego brak. Poniżej, po obu stronach twarzy i z tyłu głowy, zaznaczono zaplecione w warkoczyki włosy. Z tyłu głowy pomiędzy włosami a naszyjnikiem usytuowany jest niewielki, okrągły otwór. U podstawy odlewu znajduje się pozioma listwa, dekorowana motywem plecionki.

Głowa Królowej Matki

nieznany

około 1752 — 1897

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz olejny na płótnie. Przedstawia scenę koronacji Matki Bożej: centralne miejsce zajmują 3 postaci. W środku klęcząca MB w błękitnej sukni, granatowym płaszczu, bladoróżowej chustce na głowie. Twarz okrągła, ciemne włosy, głowa zwrócona w prawo i pochylona. Ręka prawa na piersi, lewa – nisko, odchylona na bok. Po prawej stronie MB postać Chrystusa Zmartwychwstałego (z fragmentem krzyża w tle) w czerwonym płaszczu. Twarz owalna, ciemne włosy. Prawą ręką w górze podtrzymuje koronę nad głową MB. Po lewej stronie MB – postać Boga Ojca, w ciemnozielonej sukni i żółtym płaszczu. Twarz owalna, włosy, broda i wąsy przyprószone siwizną. Także prawą ręką podtrzymuje koronę nad głową MB. W lewej, wspartej na kolanie, trzyma berło. Korona ciemnobłękitna w złocistej ozdobnej oprawie. Nad nią błękitno-popielata gołębica w promienistej aureoli. Tło obrazu w górnej części żółte, natomiast na dole – ciemnobłękitne z obłokami, pod stopami Chrystusa i Boga Ojca. Na obrzeżach obrazu znaczne ubytki farby, a na całej powierzchni drobniejsze odpryski.

Konserwacja: 1985-1990; obraz rozpięty na nowym blejtramie w Pracowni Konserwacji Malarstwa Muzeum Lubelskiego

Koronacja Matki Boskiej (z feretronu)

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Matka Boska Skępska - ujęcie ze skosu z przodu; Rzeźba przedstawiająca figurę Matki Boskiej znajdującej się w kościele Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny, w klasztorze ojców Bernardynów w miejscowości Skępe (województwo kujawsko-pomorskie). Postać kobieca wykonana w jednym kawałku drewna stoi na postumencie o kształcie półkola. Oba elementy połączone są ze sobą w sposób niewidoczny, prawdopodobnie za pomocą bolca lub kleju. Na frontowym boku postumentu wycięty negatyw półksiężyca. Prawdopodobnie pierwotnie w tym miejscu umieszczony był siep półksiężyca. Rzeźba pełna, wolnostojąca, statyczna, pomalowana w całości srebrną farbą – poza czarnymi włosami. Na głowie postaci duża ażurowa korona, włosy luźno spływają na plecy. Dłonie o wydłużonych palcach modlitewnie złożone na piersiach są jedyną częścią ciała widoczną poza okrywającą całą postać szatą zdobioną motywem roślinnym.

Matka Boska Skępska

nieznany

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

List na karcie pocztowej napisany na pustej części karty i na części przy danych pocztowych. Na rewersie nadrukowany znaczek pocztowy, ślad prawdopodobnie po oderwanym znaczku, trzy pieczątki pocztowe (znaczny fragment jednej z nich oderwany wraz ze znaczkiem). U góry, pośrodku, dopisek: „par avion”. Pod nim ujęty w ramkę nadruk: „POCZTA PERONOWA ZAPEWNIA W PODRÓŻY ŁĄCZNOŚĆ ZE ŚW[…]”. Fragment nadrukowanego napisu oderwany wraz ze znaczkiem. Poprawki i skreślenia w danych adresata.
Z treści: Kochany Tadziulku! Cieszę się bardzo, że zwiedzasz takie piękne zakątki, że są piękne wnoszę z pocztówek. Chciałabym jednak, żebyś trochę odpoczął na jednym miejscu. […]

List do Tadeusza Perla

Perl, Melania

1939-08-02

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

List na karcie pocztowej pisany na pustej części karty i na części przy danych pocztowych. Na rewersie nadrukowany znaczek pocztowy, ślady prawdopodobnie po oderwanych znaczkach, pieczątki pocztowe.
Z treści: Kochany Tadziulku! | A więc przede wszystkiem przyjm wyrazy szczerego współubolewania, z powodu straty, jaką poniosłeś – ale trudno, szkoda forsy […] [nieczytelne], ale to dzisiaj nie ma znaczenia. […]

List do Tadeusza Perla

Perl, Melania

1939-06-14

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Taca

nieznany

XVII, XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Bonaparte Charlotta (ur.1796) - portret

szkoła włoska

1. poł. XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

ujęcie całości - lewy bok

Żuraw - figurka na podstawce

nieznany

XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

ML/H/723 - Postać młodej kobiety na schodach, na pierwszym planie otwarty grób. Ubrana w królewskie szaty, długi gronostajowy płaszcz, który spływa do grobu, na głowie korona. Przed nią klęczy mężczyzna i unosi na rękach niemowlę, nad którym kobieta wyciąga rękę. Po lewej stronie schodów trzech mężczyzn - to weterani walk o wolność. Po prawej Marszałek Piłsudski trzymający flagę Polski i przyklękający chłopiec, który unosi na poduszcze berło. Za kobietą tron zwieńczony wizerunkiem orzeł z rozpostartymi skrzydłami, za nim pomiędzy kolumnami wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej, którą adorują patroni Polski - św. Stanisław i św. Wojciech.

Zmartwychwstanie Polski

Barwicki, Władysław

1918

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 12 obiektów

Kolekcje

10

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd